torsdag den 25. april 2013

Garnvask

Jeg købte for flere år siden noget billigt garn. Det var nedsat, fordi det viste sig at det smittede voldsomt af. Og et godt garntilbud, kan man jo ikke lade ligge. 
Jeg har så overvejet, hvad der var smartest at gøre ved det. Jeg har hørt om vask af hele nøgler puttet i nylonstrømper, men fik aldrig gjort alvor af det selv.
Nu har jeg så for nyligt investeret i et haspetræ, så nu har jeg vundet garnet op i fed. 


I første omgang bare nogen af dem. Min plan var nemlig at vaske dem i vaskemaskinen, og hvis det nu blev helt vildt filtret, var der jo ingen grund til at satse hele butikken.
Jeg puttede fedene i hver sin vaskepose og så i maskinen sammen med et par store håndklæder.


Det fik en omgang 40° skåne og så lige lidt ekstra centrifugering.
Vel ude af maskinen fik det lige et par raske "strækøvelser" og så var det farlig fint.


Nu hænger det til tørre og jeg er i fuld gang med at haspe resten op.


Jeg kan så desværre konstatere at ikke alene var der forskellige indfarvninger i posen, det er også fuldt af knuder, så jeg er da vældig glad for jeg ikke har betalt fuld pris for det.

7 kommentarer:

  1. Jeg har selv lige vasket en masse af uld med spindolie i - intet af det er filtet sammen, men jeg bandt også 4 steder pr. fed. Men jeg fyldte også vaskeposen op ca. 500 g i hver.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har set alt dit vaskede uld, hvor ser det bare flot ud, som det hænger der. Mit er bare alm bomuldsgarn, så der er jo ikke så mange m/nøgle, men det er hårdt for især håndledene, synes jeg. Jeg har et par poser mere, og de skal have samme tur engang, for det virker jo fint.

      Slet
  2. Det er da et stort arbejde at lave når garnet så ikke engang er helt iorden, men flot er det :-))

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er et stort arbejde og hårdt for håndledene, men det er trods alt for godt til at smide ud. Jeg har desuden også kun givet en fem'er pr. nøgle.

      Slet
  3. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet
  4. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet